VITAMINA B1 (TIAMINA)

Vitamina B1 prezinta importanta in special in metabolismul proteinelor si al glucidelor, apoi in functionarea normala a sistemului nervos central (cu precadere a celui periferic), a aparatului digestiv si a glandelor endocrine, in procesul de crestere, in absorbtia intestinala a grasimilor etc.

Tiamina (cum mai este numita vitamina B1) favorizeaza depunerea glicogenului in ficat si accelereaza procesul de eliminare a urinei, fiind indispensabila in transformarea hidratilor de carbon in lipide si mijlocind astfel obtinerea de surse suplimentare de energie. Ea mentine sanatos  intreg sistemul nervos, imbunatateste tonusul muscular, contribuie la apararea organismului impotriva infectiilor etc.

VITAMINA B1 ESTE RECOMANDATA IN TRATAREA:

  • anorexie,
  • intarzieri in crestere,
  • digestie lenta,
  • tulburari de sarcina si alaptare,
  • colite,
  • stres,
  • iritabilitate,
  • anemie,
  • greata,
  • oboseala generala si convalescenta,
  • ateroscleroza,
  • tulburari de ritm cardiac,
  • arsuri,
  • nevrite si polinevrite („vitamina antinevritica”),
  • beri-beri („vitamina antiberi-beri”),
  • dureri diferite,
  • hemoragii cerebrale,
  • tromboze,
  • boli infectioase ale sistemului nervos,
  • insuficienta cardiaca,
  • miocardite („vitamina inimii”),
  • insuficiente hepatice,
  • hepatite si ciroze,
  • guta,
  • algii reumatismale,
  • dermatoze, etc
Tiamina este sinergica cu celelalte vitamine din complexul B (cum sunt si acestea intre ele). Ea nu este stocata in corp, trebuind deci sa fie inlocuita zilnic.
CARENTA DE VITAMINA B1

Se manifesta prin:

  • diferite tulburari nervoase (astenie, nervozitate si iritabilitate, apatie, insomnii, slabirea atentiei si a memoriei etc.),
  • prin scaderea capacitatii de munca,
  • aparitia unor tulburari cardiace (indeosebi hipotensiune arteriala, amorteli, dureri si furnicaturi in membre),
  • a unor tulburari gastrointestinale (anorexie, greturi si varsaturi, constipatie cronica etc.).

In formele severe de insuficienta vitaminica (avitaminoza) se poate ajunge la instalarea bolii „beri-beri”, destul de rar intalnita in tara noastra.

Cazurile de hipovitaminoza B1 sunt rare, carenta respectiva putandu-se corecta prin consum de drojdie de bere, grau germinat, diferite viscere si alte alimente bogate in aceasta vitamina, in paralel cu suplimentarea aportului de proteine si cu diminuarea celui de glucide. Hipovitaminoza tiaminica poate aparea, uneori, la sugari, copii si adolescenti, precum si in cazul alimentatiei hiper-glucidice, in special prin consum exagerat de zahar si de prajituri. Eficienta sanogen-terapeutica a acestei vitamine sporeste prin asociere cu vitaminele B2, B9, C, E, precum si in prezenta manganului.

Tiamina este foarte sensibila la caldura si in mediu alcalin, stabila la lumina si la aer, foarte solubila in apa si insolubila in grasimi. Ea este singura vitamina din complexul B care se inactiveaza la caldura, pregatirea culinara de lunga durata producand pierderi de 30 pana ia 70 sau chiar 80%. Cartofii adaugati la prepararea mancarurilor au proprietatea de a absorbi si de a pastra aceasta vitamina.

Aportul de tiamina este diminuat si prin consumul excesiv de alcool, de fumat, de medicamente, cu continut de cofeina, cum ar fi cinetidina sau indometacina. Tot dusmani ai vitaminei B1 sunt si anticonceptionalele, diminuantele aciditatii gastrice, precum si stresul de orice natura.

Frigerea si fierberea carnii produc o pierdere de tiamina de cca 30%, in timp ce coacerea nu distruge decat o parte infima din aceasta vitamina. Exceptie face painea care, prin prajire, pierde cea 30% din tiamina.

Conservarea cu sare si congelarea pastreaza o buna parte din vitamina B1. Tiamina este sintetizata de bacterii si de plante, dar in cantitati insuficiente fata de nevoile organismului. Ea are actiune antagonista vitaminei A, de protejare a vitaminei C si favorizanta a depunerii glicogenului in ficat, in corelare cu insulina. Administrarea de supradoze de tiamina poate provoca deficite vitamina B6, precum si pierderi din celelalte vitamine din complexul B, lucru valabil pentru toate vitaminele din acest complex, atunci cand oricare dintre ele este administrata singura si pe o perioada indelungata.

ADMINISTRARE

La adultii sanatosi, necesarul zilnic de vitamina B1 este de 1,7 (1-2 mg), in functie de intensitatea activitatii depuse, de natura si calitatile factorilor de nutritie ce alcatuiesc ratia alimentara, de starile fiziologice si de varsta.

La femei, in perioada sarcinii, sunt necesare cea 2,5 mg tiamina pe zi.

Copiii sub un an au nevoie de 1 mg tiamina pe zi, acest necesar sporind apoi pe masura inaintarii in varsta, apropiindu-se treptat de cel al adultilor.

In unele stari patologice ale sistemului nervos (nevrite si polinevrite, tulburari ale metabolismului glucidic, proteic si hidric etc.), se impune suplimentarea, in mod corespunzator, a aportului de tiamina.

Hrana bogata in glucide si alcoolul sporesc cerintele in vitamina Bl iar cea bogata in proteine si in grasimi face ca aceasta sa scada.

ALIMENTE CE CONTIN VITAMINA B1

Vitamina B1 (tiamina) se gaseste in multe surse alimentare, insa cantitatile sunt mici. Totusi, un aport alimentar variat asigura necesarul adecvat de vitamina B1 (tiamina) pentru o functionare normala a organismului.

Cea mai bogata sursa in vitamina B1 (tiamina) o constituie drojdia de bere. Printre sursele bogate in vitamina B1 (tiamina) se numara carnea de porc, in special, ficatul de vita, anumite specii de peste (tiparul, tonul), cerealele integrale (taratele) si painea din cereale integrale (painea neagra, din tarate), orezul brun (nedecorticat), seminte de floarea soarelui, nuci, alune, legume uscate (fasole, linte) si cartofi.

Deoarece procesul de rafinare al fainii, respectiv orezului duce la pierderea vitaminei B1 (tiaminei), in multe tari se practica adaosul de tiamina fie in faina alba si orezul alb, fie in paine.
Temperaturile ridicate distrug vitamina B1 (tiamina), vitamina B1 (tiamina) insa rezista la congelare.
Legumele ar trebui gatite in cantitati mici de apa pentru a nu favoriza pierderea vitaminei (fiind hidrosolubila). Bicarbonatul si conservantii pe baza de sulfit distrug tiamina din alimente.
Ceaiul si alcoolul asociate meselor scad concentratia de tiamina absorbita in organism.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: