DIN BASME SI POVESTI

Inca de cand eram copil, destul de mare ca sa pot citi, am fost fascinata de basme si povestiri. Datorita astor basme si povestiri mi-am dezvoltat imaginatia dincolo de granitele  a ceea ce este considerat normal in zilele noastre.

Acum, la multi ani dupa ce n-am mai citit un basm sau vreo poveste populara, imi dau seama ca ele reprezinta cea mai sigura metoda de programare mentala.

Este posibil ca in fiecare basm sau povestire sa existe un sambure de adevar, ceea ce este chiar terifiant. In cazul asta pe vremuri traiau familii in care cei mici erau intotdeauna subevaluati si totusi cei mici salvau rusinea familiei, intotdeauna fetele frumoase erau curtate de Fat-Frumos iar cele urate erau ucenicele vrajitoarelor, intotdeauna el trecea o proba ca sa castige inima… tatalui fetei dupa care cei doi indragostiti traiau fericiti pana la adanci batraneti.

In nici un basm nu am citit ce se intampla dupa primul an de relatie, ce se intampla cand apar copiii, nici o femeie nu ramanea singura sa creasca copiii, barbatii se intampla sa ramana singuri doar daca le murea nevasta … de fericire, bine-inteles.

Incercand sa gasesc un tipar intre realitatea de atunci si cea de acum imi dau seama ca povestile erau scrie in primele luni sau chiar in primul an de relatie . Nici un observator-povestitor nu a stat sa verifice daca cei doi chiar au trait fericiti pan’ la adanci batraneti.  Asa cum, in zilele noastre, fiecare femeie la inceputul unei relatii este infloritoare, fericita si ar putea sa jure ca aia e relatia de „pana la adanci batraneti”. Lucrurile se schimba dupa jumatate de an, un an.

De fiecare data cand imi manifest public lipsa de credinta in relatiile idilice in care el si ea se potrivesc magic,  apare cate una, o feminina,  care ma indeamna sa nu imi pierd speranta pentru ca exista cineva pentru fiecare acolo , in lumea larga. Jur ca si eu simteam la fel  la inceputul relatiei si as fi putut sa bag mana in foc. Acum, insa , nu mai sunt atat de sigura.

Basmele mi-au stricat viata si felul in care privesc realitatea. Cineva ar fi trebuit sa-mi spuna ca nu exista printi , si ca nu toate Ilenele Cosanenele sunt salvate de cate un Fat Frumos, ca nu toate fetele mosului sunt rasplatite dupa bunatatea sufletului iar fetele babei sunt pedepsite. In realitatea zilelor noastre fetele moshului sunt calcate pe cap de fraiere ce sunt de catre fetele babei in drumul glorios spre succes. In realitatea noastra fata babei pune mana si pe comoara si pe Fat-Frumos.

Oricum… cine ar fi vrut sa se cupleze cu Fat Frumos? Un pampalau ordinar care nu se poate dezlipi de oglinda, inapt sa isi rezolve singur problemele, traind in  marea lui dilema – propria sexualitate.

In zilele noastre fata mosului, pentru ca e muncitoare si ascultatoare, este angajatul ideal al unei corporatii multinationale, varianta jucata in basm de catre „vrajitoarea” ai carei copii erau balaurii. Fata babei pentru ca e lenesa iar singura ei ocupatie este propriul aspect va ajunge sa castige teren prin exploatarea imaginii. Astfel ea il castiga de partea ei pe F.F. alias Fat-Frumos, il convinge pe taica-su sa o faca unica mostenitoare si reguleaza banii pe plimbari cu trasura prin regat.

Cat despre Praslea cel Voinic… cel cu vointa cat Casa Poporului care isi infige tepuse in corp ca sa ramana treaz si sa prinda la crapat de ziua  hotul merelor de aur … cel care sare prapastii si se lupta cu zmeii ca sa-l faca fericit pe tac-su cu merele lui Golden, cel care se indragosteste de cea  mai mica din fetele de imparat sechestrate de zmei (n-am inteles niciodata care-i treaba cu fata mai mica; celelalte ce aveau?! aaa, pe celelalte le elibereaza pentru fratii lui care sunt cam pampalai sa se descurce singuri , iar ele , salvatele, oricum n-au nici un cuvant de spus pentru ca sunt prada de razboi) …. el, Praslea, nu, el nu lucreaza in politie astazi, luptandu-se cu rau-facatorii, salvand domnitele de la ananghie. Mai poti vedea o varianta stearsa prin salile de forta desi nu s-a putut demonstra genealogia.

Copiii de azi nu mai citesc basme si pe buna dreptate! Ei isi doresc sa vada realitatea cum este ea, nu sa isi umple creierii cu bazaconii ireale.

Umanitatea mai are o sansa de a fi salvata.

Ma duc sa dorm impacata.

 

3 responses to this post.

  1. Posted by Beatrice on 23 August 2013 at 10:05 AM

    Da, normal ca se pleca de la un sambure de adevar, dupa care se faceau floricele pe langa.
    Mai tineti minte, cum cocosul mosului era asa suparat ca isi pierduse…. « punguta cu doi bani » ?! Oare, ce reprezinta punguta cu doi bani, pentru bietul cocosel, de era asa disperat ca si-a pierdut-o?!

    Cat despre bazaconiile ireale din povesti….mda, si eu mi-am pus problema asta si chiar vb. cu o prietena. Cele mai multe dintre noi, ne educam copiii sa fie buni, drepti, ca fata mosului. Numai ca in lume sunt niste mame, urmase ale fetei babei care ii invata sa dea din coate, sa loveasca, sa calce pe cadavre si sa obtina cu orice prêt ceea ce vor.
    Nu stiu sigur daca e o chestie de educatie, poate ca tine si de aluatul din care esti facut. Pe principiul ce naste din pisica soareci mananca, daca e sa fii nemernic, esti nemernic de cand te nasti si pana mori.
    Te contrazic insa cand spui ca nu se mai citesc basme. Copiilor le plac mult basmele si povestile si le vor placea mult timp de acum incolo. Ei au nevoie sa auda lucruri dragute, iar noi trebuie sa le facem copilaria cat mai frumoasa. Au timp toata viata pe urma , sa se bata cu balauri, vrajitoare, cu lenese, proaste si oportuniste.

    Apreciază

    Răspunde

  2. Posted by Star on 4 Septembrie 2014 at 1:31 PM

    Draga ,,doctorita de suflete”

    Daca ai fi fost intr-adeva doctor de suflete ai stiut că basmele sunt invataturi esoterice destinate copiilor. Forma de basm este singura modalitate de a transmite o invatatura mistică unui copil. Mai tarziu, semintele de invatatura sadite prin basm in mintile copiilor, vor prinde ,,radacini” si vor ,,inflori”. Astfel, la maturitate, cei ce sunt destinati unei cai spirituale reale, vor avea ,,patul” necesar pe care să-si clădească Calea.

    Te sarut dulce,
    Star

    Apreciază

    Răspunde

    • Draga Star, whoever you are (n-am gasit alta rima), prea multi „daca” in enuntul tau. Daca am fi liberi am putea sa scriem si sa spunem ce ne trece prin cap, am avea dreptul sa enuntam propriile teorii, sa exprimam felul in care vedem noi lumea. Exact la asta ma refeream si eu in articol, si mai exact la ce invataturi se transmit prin basme. Fiecare individ are o parere diferita asupra a ceea ce numeste realitate. Sa te contrazici cu cineva ca ceasca are toarta pe stanga, ba nu, pe dreapta, mi se pare o irosire a energiei. Si draga Star, eu chiar sunt doctor de suflete. Stii ce face doctorul (un doctor adevarat, nu un functionar care vine la serviciu sa incaseze salariul)? Sa asculte, sa panseze, sa spuna o vorba buna, sa vindece. Eu scriu si spun lucruri pe care altii nu au curajul sa le spuna, nu au curajul sa le gandeasca. Am creat pagina asta ca alte suflete, ce gandesc asemeni mie, care se simt singure pentru ca sunt inconjurate de superiori care tot ce pot e sa rada de ceea ce este diferit pentru ca nu il inteleg, sa stie ca nu sunt singuri cu adevarat. Eu nu matur mizeria sub pres. Eu o scot de sub pres si o analizez. Si tu esti liber/ libera sa ai propria opinie. Ceea ce imi pare putin deplasat e sa intri in casa omului si sa critici: „daca ai fi fost intr-adevar doctor de suflete ai fi stiut ca…”. In viata trebuie sa alegi daca vrei sa fii fericit si inconjurat de prieteni sau daca vrei sa ai dreptate.

      Apreciază

      Răspunde

Lasă un răspuns

